andet

10 tips til nye restaurant- eller cafeejere

ved Frederikk Jensen May 20, 2020

10 tips til nye restaurant- eller cafeejere

Er du i fuld gang med at starte en restaurant, café, bar eller kaffeshop op? Eller er du fortsat blot på et stadie, hvor du går og drømmer om det selvstændige restaurantejer-liv? Uanset hvor langt du er i processen, er du garanteret godt klar over, at al opstart kan være hård, og det kan være rigtigt dejligt at sparre med andre i processen.  

Når man starter sit eget, er det rigtigt rart at få gode råd fra andre, der har gjort det samme, eller som på en eller anden måde har erfaring med at starte noget op fra bunden. Du får derfor her de 10 bedste tips til, hvad du skal overveje, hvad du skal have fokus på, og hvad du skal undlade, når du starter dit eget spisested op. 

  1. Find din niche

Helt i starten skal du naturligvis finde ud af, hvad dit koncept skal være. Skal de være en fin restaurant med den absolut højeste kvalitet, med høje priser og Michelin-ambitioner? Eller skal det være en middelklasse-restaurant, hvor kunderne får god service og en masse for pengene. Eller skal det være fast food eller på anden måde en hurtig ordning med lave priser og quick service? 

Først når du har konceptet på plads, kan du begynde at planlægge og sammensætte menu, teste menuen og gå i gang med at planlægge indretning.  

  1. Lav en analyse af markedet

Næste skridt er at få foretaget en markedsanalyse. Du må endelig ikke sigte efter, at alle skal kunne lide din mad, for det kan ikke lade sig gøre, og du vil aldrig kunne dække 100 % af markedet. Sigt efter 5-10 %, men du skal først være sikker på, at der overhovedet er et marked, og i så fald skal du også gøre dig umage med at lære dine konkurrenter rigtigt godt at kende. Hvordan klarer de sig? Og hvor mange ligger der inden for dit område?  

  1. Lav en forretningsplan

En forretningsplan er alfa og omega for enhver nystartet virksomhed, og du vil helt sikkert heller ikke få lov til at låne penge eller tage imod investeringer, hvis ikke du har en plan for forretningen. En forretningsplan skal indeholde oplysninger om finansiering, salg og markedsføring, mission, målsætninger, vision, hvordan forretningen kan udvikle sig osv. 

  1. Få styr på økonomien

Økonomien er ét af de allervigtigste led i det at drive en restaurant – også selvom du bare gerne vil lave det, du brænder for. For at kunne lave det, du brænder for, skal der nemlig penge til. Hold derfor et skarpt øje med økonomien fra starten og hav meget gerne en startkapital klar, så du ikke skal låne alt for meget. 

I starten er det ligeledes en fordel selv at stå for bogføringen, fordi du derved er helt tæt på økonomien. Start med et gratis bogføringsprogram – og husk, at alting tager tid. 

  1. Find de helt rigtige lokaler på det helt rigtige sted

For restaurantdrift handler det hele i meget høj grad om lokation og placering af restauranten. Folk skal tiltrækkes til dit sted, og en lokation på et af byens hotspots kan i sig selv være ekstremt god markedsføring.  

  1. Invester i godt køkkenudstyr

Det er dyrt at investere i det rigtige køkkenudstyr, men det er hver en krone værd. Og du skal vælge storkøkkenudstyr, der matcher netop dit koncept og det, du skal lave. Sæt dig grundigt ind i tingene og gå primært efter udstyr, der er produceret i EU – dét er typisk en god indikator for god kvalitet.  

  1. Ansæt de bedste medarbejdere

Dine medarbejdere er dem, der skal være med til at drive værket, og det er derfor vigtigt at du bruger tid på at ansætte de helt rigtige. Ansæt først en manager, så du ikke skal klare det hele selv. Manageren skal have en god portion erfaring, være passioneret på sit felt og turde at tage beslutninger. 

Når du ansætter, skal du altid (og uden undtagelse) huske at lave kontrakt, hvor løn, arbejdstid og opsigelsesvarsler fremgår. 

  1. Hold dig opdateret på regler og lovgivningen på området

Hav helt styr på alle forsikringer, herunder at forsikre dine ansatte mod ulykker, arbejdsskader og sygdomme. Du skal også søge om alkoholbevilling, hvis du gerne vil servere øl, vin og spiritus for dine gæster, ligesom du skal have ansøgt om et såkaldt næringsbrev for at kunne servere mad og drikkevarer. Endelig skal du registreres i Næringsbasen samt holde dig opdateret på reglerne om håndtering og opbevaring af fødevarer. 

  1. Markedsfør dig bredt

Når du starter en restaurant, er det vigtigt at udbrede budskabet, så det øger din målgruppes kendskab til din restaurant. Her skal du afgjort benytte dig af online markedsføring, og du skal helt klart også bruge offline markedsføring. 

Allier dig gerne med en eller markedsføringseksperter, så du bruger dine penge helt rigtigt og får ramt den rigtige målgruppe. Så kan du i stedet bruge energien på restauranten. 

  1. Arbejd hårdt, målrettet og dedikeret

Det 10. råd er enkelt: Knokl, arbejd målrettet og vær indstillet på lange dage i lang tid. Arbejdet vil lønne sig i sidste ende.